• 6225
  • 33 مرتبه
  • 13 اسفند 1402

CE ROHS CERTIFICATE

CE ROHS CERTIFICATE

استاندارد RoHS :

این استاندارد در واقع مبین عدم استفاده از مواد اولیه خطرناک و مضر برای انسان و طبیعت در ساخت و تولید تجهیزات می باشد و در طی فرآیندی چند ساله توسط پارلمان اروپا جهت فروش محصولات در اتحادیه اروپا تهیه و تدوین گردیده است.

استاندارد RoHS در واقع مخفف عبارت انگلیسی «Restriction of Hazardous Substances» به معنی محدودیت استفاده از مواد خطرناک می باشد. منظور از مواد خطرناک استفاده از مواد اولیه خطرناکی است که در زمینه تولید محصولات سخت افزاری مثل قطعات الکترونیکی و کامپیوتری به کار گرفته می شود و منظور از مواد اولیه خطرناک نیز استفاده از عناصری مانند کادمیوم، جیوه، سرب و ... است. این عناصر می توانند سلامتی انسان و طبیعت را به خطر بیندازند. با وضع این استاندارد از طرف پارلمان اروپا تمامی صنایع مرتبط با تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی ملزم به استفاده از این دستورالعمل در ساخت تمامی محصولات خود هستند.

اولین دستورالعمل منتشر شده از طرف اتحادیه اروپا در رابطه با استاندراد RoHS در سال 2002 تحت عنوان دستورالعمل 2002/95/EC می باشد و طبق این دستورالعمل محدودیت استفاده از برخی مواد خطرناک در استفاده از وسایل الکتریکی و الکترونیکی صادر شد. مطابق با این دستورالعمل، کلیه محصولات قابل استفاده در بازار اروپا از اول جولای سال 2006 می بایستی مطابق با استاندارد RoHS روانه بازار شوند.

دستورالعمل دومی که در سال 2011 منتشر شد تحت عنوان RoHS-Recast شناخته می شود که به آن «RoHS 2» نیز می گویند. طبق این دستورالعمل جدید، استاندارد RoHS باید به همراه استاندارد CE باشد که همین امر تولیدکنندگان را ملزم به اخذ نشان CE می کرد. علاوه بر این در دستورالعمل جدید بند 8 و 9 اضافه شده بود که الزامات بیشتری را برای انجام تعهدات شامل می شد.

و سومین دستورالعمل اجرایی نیز که به عنوان «RoHS 3» شناخته می شود چهار ماده خطرناک دیگر را به لیست  شش گانه ی قبلی اضافه نمود که در تاریخ  22 ژوئیه 2019 تنظیم گردید.

در واقع تمامی محصولات بایستی دارای مدارک فنی باشند و همچنین گواهی انطباق محصول با دستورالعمل های استاندارد RoHS نیز وجود داشته باشد. در ضمن نشان استاندارد CE نیز باید در جای مناسب بر روی محصول درج شده باشد.

اين قانون ازاول جولای سال 2006 اجرایی شد و از آن تاریخ به بعد، تمامی محصولاتی که فاقد گواهينامه RoHS بودند نمی توانستند در بازار فروش اروپا فعالیت داشته باشند. به همين دليل سازندگان تجهيزات الکترونيکی مجبور شدند عناصر خطرناک را از محصولات خود حذف کنند تا بتوانند اجازه فروش در اروپا را کسب کنند.

فایل های پیوست